Licencje duże i małe w łamigłówkach

O ile w grach planszowych pojawiają się całkiem często bezpośrednie nawiązania do popularnych filmów, seriali czy książek, o tyle w łamigłówkach proceder ten jest znacznie rzadziej spotykany.

Nie wiem, czy na przeszkodzie stoją nakłady tych ostatnich, wielkość wydawnictw łamigłówkowych, specyfika tej formy rozrywki czy też najzwyczajniej w świecie kasa – faktem jest, że łamigłówek opartych licencyjnie na popkulturze kojarzę niewiele.

Nie oznacza to, że wydawcy stronią od popularnych motywów: mamy piratów, wikingów, policjantów i złodziei, alpinistów, poszukiwaczy przygód oraz kosmonautów, ale piraci nie są z Karaibów, wikingowie z History Chanel, policjanci z Miami, alpiniści to nie koledzy Reinholda, poszukiwacze nie noszą słynnej fedory i nie używają bicza, a kosmonauci… no cóż, ich krzyku na pewno w kosmosie nikt nie usłyszy …

Bywają oczywiście wyjątki.

W roku 2006 amerykańska firma Thinkfun wypuściła serię łamigłówek opartą na licencji Marvel Entertainment Inc., bazujacą na postaciach z grupy Marvel Heroes (komiksowych superbohaterów w postaci Spider-Mana, X-Menów,  Hulka, Silver Surfera czy Kapitana Ameryki, żeby wymienić choć niektórych).

Seria obejmowała trzy klasyczne łamigłówki wielozadaniowe:

  • Spider-Man TipOver – czyli superbohaterską odmianę klasycznego TipOver

1 2

  • Spider-ManCity Crossing – bazującą na popularnymRiver Crossing

3 4

  • Hopper Heroes – opartą na mechanice samotnika tudzież Hopperów, ale z Kapitanem Ameryką zamiast żabek

5 6

*Zdjęcia serii Marvel Heroes pochodzą z portalu Funagain.com, znakomitego źródła łamigłowek i informacji o nich, szczególnie tych już niedostępnych

Ponadto w skład serii wchodziła gra dla dzieci typu bingo (Zingo Heroes)  i cztery popularne układanki przesuwne (Marvel Heroes Slide Puzzles). Żadna z tych łamigłówek nie była nowością, każda bazowała na grze istniejącej już w ofercie Thinkfuna, gdzie klasyczne motywy zostały zastąpione popularnymi bohaterami komiksów, i to całkiem udanie, jeżeli chodzi o ich dopasowanie do mechaniki poszczególnych łamigłówek.

Drugie podejście

Kolejnym znanym mi przykładem są bardzo oryginalne łamigłówki serii Mirrorkal, z mechaniką bazującą na lustrzanych odbiciach, choć licencja w tym przypadku powinna być traktowana dosyć umownie – w trakcie zabawy układamy po prostu figury niemożliwe Eschera, portret Mony Lisy czy podobiznę Alberta Einsteina.

7 8 9

Do trzech razy sztuka

Wraz z globalizacją i informatyzacją licencje opanowują świat znacznie szybciej, niż kiedykolwiek w przeszłości, i to na wszystkich platformach medialnych jednocześnie: jako gry elektroniczne, tradycyjne, zabawki, filmy, książki, komiksy, przedmioty użytkowe czy wreszcie… łamigłówki.

Najdobitniejszym przykładem takiego trendu są bez wątpienia Angry Birds – ptaszyska, które opanowały świat totalnie. Potwierdzeniem tej tezy jest ich od niedawna obecność w świecie łamigłówek właśnie, a konkretnie w serii Angry Birds Playground, dostępnej w belgijskim wydawnictwie SmartGames, u nas jak zwykle a pośrednictwem rodzimej Granny.

10

Łamigłówki „Na górze” oraz „W budowie” nie są produktami całkowicie nowymi, bazują na wykorzystywanej już mechanice Rafa Peetersa, czołowego projektanta SmartGames.

Angry Birds Playground „Na górze”

„Na górze” to wariacja na temat „Kokoszek”, przesuwnej układanki wydanej niedawno w Polsce przez Grannę.

12

Poza nową, odwołującą się do Angry Birds oprawą graficzną, reszta jest identyczna, nawet kolor obudowy no i oczywiście sama mechanika, odwołująca się do popularnej „15-ki”, jednej z najsłynniejszych łamigłówek świata, która doczekała się nawet własnej monografii – przesuwamy przezroczystymi okienkami tak, aby naniesione na nich Angry Birds przykryły wszystkie świnki narysowane na konkretnej karcie z zadaniem znajdującej się poniżej.

Rozłożona łamigłówka

Rozłożona łamigłówka

Poziom trudności został ustawiony poniżej „Kokoszek”, łamigłówka nie powinna więc sprawić trudności nawet pięciolatkom, Nowe zadania w liczbie 48 mogą być dobrym argumentem do zakupu nawet dla posiadaczy poprzedniej wersji, łatwo rozpoznawalny motyw Wściekłych Ptaków na pewno będzie stanowił dodatkową zachętę.

16

Różne zadania, różne klimaty

Angry Birds Playground „Na budowie”

Nieco inaczej ma się sprawa z łamigłówką „Na budowie” – zasadniczo bazuje na mechanice znanej z Safari tudzież Piratów (albo Robaczków czy Wodnego świata w wersji mobilnej):

  • przy pomocy czterech elementów o różnych kształtach (tym razem z elementami budowlanymi) zakrywamy symbole na kartach zadań tak, aby pozostały tylko te określone w zadaniu, zarówno co do ilości, jak i rodzaju

15

Różnice są jednak bardzo istotne dla samej rozgrywki:

  • zamiast czterech obszarów gry mamy jeden duży,
  • cztery pentomina umieszczamy w tym samym obszarze jednocześnie, a nie każdy w osobnym, jak poprzednio.

Konsekwencje, szczególnie w kontekście poziomu trudności, są dosyć daleko idące:

  • problemem staje się samo zmieszczenie elementów na planszy, niektóre układy uniemożliwiają ułożenie ostatniego pantomina – to wyzwanie samo w sobie,
  • dzięki zwiększonej liczbie możliwych kombinacji szukanie właściwego rozwiązania jest zdecydowanie bardziej żmudne,
  • w trakcie układania pomaga nieco liczenie pustych pól, których liczba zależy bezpośrednio od wymogów zadania.

Łamigłówka nie ustrzegła się również niewielkich potknięć:

  • podobnie jak w „Na górze” zakrywamy w niej świnki, te ostatnie występują jednak w pięciu odmianach, nie różniących się drastycznie w co najmniej trzech przypadkach, łatwo więc o pomyłkę,
  • tło graficzne zostało naniesione na podstawę w postaci nalepki, co może budzić pewne wątpliwości dotyczące trwałości zabawki,
  • pomimo rozmiarów większych od wersji mobilnych aż prosiłoby się o magnetyczne elementy – układanie byłoby znacznie większą frajdą.
Przykładowe zadania

Przykładowe zadania

Muszę przyznać, że poziom trudności „Na budowie” bardzo przypadł mi do gustu. Pomimo wyceny podobnej do Safari (od 7 lat) uważam łamigłówkę spod znagk Angry Birds za znacznie bardziej satysfakcjonującą. Polecam ją zdecydowanie nawet dorosłym mózgołamaczom.

Elementy ruchome

Elementy ruchome

Obydwie nowe łamigłówki Granny wydane zostały w mniejszym, podróżnym formacie, obydwie można szczelnie zamknąć tak, aby dawało się je bezpiecznie przenosić bez ryzyka pogubienia elementów. Licencja Angry Birds dostarcza kolorowych, zabawnych i przede wszystkim świeżych w łamigłówkowym świecie wrażeń wizualnych. Warto po nie sięgnąć, choć sugerowana cena to 74,90 PLN. No cóż, to pewnie uboczny efekt sięgnięcia po pierwszą ligę popkultury …